Communicatie en Marketingbureau

Voor je online & offline communicatie

Merkcommunicatie met maatschappelijke betrokkenheid tijdens het coronavirus

AvatardoorRegina Eggink

Merkcommunicatie met maatschappelijke betrokkenheid tijdens het coronavirus

Sinds eind januari domineert het coronavirus het nieuws. Dit zorgt voor onzekerheid bij bedrijven en ondernemers en heeft grote impact op het gedrag van mensen. Anderzijds zorgt het coronavirus voor ook voor samenhorigheid in de samenleving en tonen ook bedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid. In dit blog bespreken we een aantal creatieve vormen van merkcommunicatie met maatschappelijke betrokkenheid ten tijde van het coronavirus.

1. Ajax en Feyenoord bedanken het zorgpersoneel
Eind februari kon de klassieker tussen Ajax en Feyenoord, vanwege de opkomst van het coronavirus, geen doorgang vinden. In plaats daarvan hadden ze een bijzondere actie op poten gezet om zorgpersoneel te bedanken voor hun inzet. De topclubs sloegen de handen in elkaar en reden met een billboard langs ziekenhuizen in Rotterdam en Amsterdam. “Hand op hand voor onze dapp’re strijders in de zorg”, stond daarop geschreven, met daaronder de logo’s van beiden clubs. Een prachtige boodschap van de doorgaans aartsrivalen.


2. Stay Home of the whopper
De uiting “Home of the Whopper” van de Burger King is even verleden tijd. Toen werd aangekondigd dat de restaurants gesloten moesten worden, besloot Burger King daar sterk op in te haken. “Home
of the Whopper” werd omgetoverd “Stay Home of the Whopper”, met de oproep om vooral thuis te blijven. Een mooi voorbeeld waarbij het bedrijf van ondergeschikt belang is. Later werd besloten om het afhalen van eten bij restaurants weer mogelijk te maken en de drive-thru’s van Burger King weer beschikbaar te stellen.


3. Starbucks past het logo aan en adviseert mondkapjes
Toen in China het coronavirus uitbrak, besloten grote winkels al snel de deuren van hun filialen te sluiten. Dit gebeurde later ook bij winkels in Europa. In beide gevallen probeerde winkels, vaak tegen beter weten in, om zo lang mogelijk open te blijven, maar mensen wel te waarschuwen voor de gevaren van covid-19. Neem bijvoorbeeld Starbucks, waarbij de bekende zeemeermin uit het logo werd voorzien van een mondkapje. Uiteindelijk werden bedrijven vanuit de overheid gesommeerd om de deuren te sluiten.


4. Nike maakt statement en tovert Swoosh om tot mondkapje
Toen grote sportevenementen werden afgelast kwam ook Nike met een sterk statement: “If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance” met daaraan toegevoegd “Play inside, play for the world”. Nike vraagt niet zozeer aandacht voor het eigen merk, maar voor het belang van binnenblijven. Ook de bekende slogan “Do the right thing” sluit mooi aan bij deze uiting. De Swoosh als mondkapje maakt de boodschap compleet. Just wear it!


5. IKEA komt met de Stay Höme handleiding voor de thuisblijvers
Ook IKEA moest noodgedwongen haar deuren sluiten. De beperkende maatregelen zorgden voor meer bezoekers in plaats van minder, en dat is niet de bedoeling. Om de mensen thuis te vermaken heeft IKEA een typische handleiding gemaakt en een productnaam bedacht: ‘Stay Höme’. Bij deze creatieve marketing-uiting is een vertaalslag gemaakt van business naar boodschap, uiteraard in de bekende huisstijl van IKEA. Je hebt alleen een sleutel, een slot en 100 rollen toiletpapier nodig om de instructies te volgen. Succes en Stay Höme!


6. McDonald’s doet ook aan social distancing
Ook restaurantketen McDonald’s neemt wereldwijd maatregelen tegen het coronavirus. In een paginagrootte advertentie in diverse dagbladen roept de fastfoodketen gasten om thuis te blijven of om te kiezen voor McDrive en McDelivery. De restaurants zijn wel geopend, maar de boodschap ‘social distancing’ is daar leidend. Om de boodschap kracht bij te zetten besloot de marketingafdeling een aangepast logo de wereld in te slingeren waarbij de Gouden Bogen een stukje uit elkaar staan.


7. Pornhub leeft mee met de thuiswerkers
Veel bedrijven bieden hun producten tijdelijk gratis aan of maken een mooi gebaar ter ondersteuning van de Covid19-bestrijding. Door de coronacrisis kijken thuiswerkende Nederlanders meer porno dan normaal en daar speelt Pornhub slim op in. Je kunt nu gratis gebruik maken van de volledige dienstverlening, dus ook van premium video’s waar normaal gesproken een betaald abonnement voor nodig is. De boodschap mag duidelijk zijn.
Hopelijk heeft dit blog met voorbeelden van merkcommunicatie in tijden van het coronavirus voor positiviteit en creativiteit gezorgd. Weet je nog leuke aanvullingen? Laat het weten!
Hulp nodig bij communicatie in tijden van crisis?

Bij een crisis dien je al bedrijf de communiceren naar je klanten. Gaat er iets veranderen voor je klanten of heeft de crisis geen invloed op de dienstverlening? Het maakt niet uit, als je maar communiceert. Maar hoe pak je als team, afdeling of organisatie de communicatie over de coronacrisis aan? Wat zeg je op welke manier en waar? Voor advies kun je contact met ons opnemen!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Over de auteur

Avatar

Regina Eggink administrator

Regina Eggink is de eigenaar van Marketing en Communicatiebureau Some Time. Zij heeft 19 jaar bij ING gewerkt en sinds 2015 werkt ze fulltime met verschillende partners samen om het MKB te ondersteunen.